Geweldig je gaat een pitch schrijven en een totaal nieuw concept tegemoet. Allemaal nieuwe dingen ervaren, hoe geweldig is dat! In deze blog wil ik dieper ingaan waar een goede pitch aan moet voldoen. Een goede briefing is van cruciaal belang om een creatief sterk, binnen budget maar vooral werkend ontwerp te ontvangen. Hoe meer tijd je vooraf hierin steekt hoe groter de kans op een geweldig ontwerp!

Flessenpost

Doelstelling

Zorg dat je intern afstemming hebt met de beslissingsbevoegde(n) omtrent de doelstelling van de beurs. Dat kan natuurlijk van alles zijn, van leads genereren tot aan presentaties van Innovaties. Dit is cruciaal voor het ontwerp van een stand. Bespreek ook hoeveel aandacht je wilt geven aan bepaalde producten/ diensten, innovaties of hospitality.

Boodschap

Klinkt misschien heel vreemd maar als ik aan tafel zit en vraag wat de boodschap voor de beurs is dan valt het vaak even stil. Heel vreemd want eigenlijk ga je hiermee naar de beurs om uiteindelijk je doelstelling te bereiken. Als je een bezoeker aanspreekt is dit in de meeste gevallen het eerste wat je hem wilt vertellen. Dit op een zo’n helder en simpel mogelijke manier. Een boodschap of statement die door het hele ontwerp verweven zit hoeft vaak niet of eenmalig genoemd te worden. Het is ook de boodschap waar iedereen in moet geloven om het goed uit te dragen.

Budget

Dit soms onbesproken onderwerp is van belang om een ontwerpbureau of standbouwer een richting te geven in het creatieve proces rondom een ontwerp. Niets zo vervelend als een ontwerp dat heel mooi is maar budget technisch niet toereikend is. Een goed ontwerpbureau of standbouwer zal niet stoppen met het ontwerp als het budget bereikt is, nee zij zullen je creatief verrassen waarvan zij geloven dat dit het beste aansluit bij de wensen. In de toelichting van de pitch zou ik adviseren hier mee te beginnen. Dan kan er hierover geen misverstand bestaan.

Voorkeuren kenbaar maken

Geef goed aan wat je als bedrijf wel of juist niet wil. Dit kan gebruik van materialen of kleuren zijn maar denk ook aan vormen (open/ gesloten) of concepten die niet voldoende hebben gewerkt in het verleden. Een A4tje met een aantal afbeeldingen volstaat vaak om hierbij een goed beeld te geven. Iets anders kan zijn dat je weet waar de concurrent staat en dat je daar naartoe of juist vanaf wilt communiceren of bepaalde producten of diensten wel of niet wilt tonen richting de concurrent.

Branding

Super belangrijk onderwerp omdat uiteindelijk dit bijdraagt in het behalen van de doelstelling. Om een ontwerp te ontvangen met daarin de juiste branding, is het delen van bedrijfslogo, eventueel beeldmateriaal en of campagnes essentieel. Wanneer de geselecteerde partners allemaal hetzelfde toegestuurd wordt dan is het aan hen om dit creatief in te passen in het ontwerp.

Hoe selecteer ik een juiste partner

Dit is niet heel veel anders dan dat je bijvoorbeeld een nieuwe auto wilt aanschaffen. Je gaat je eerst verdiepen in een merk en wat zij aan modellen bieden. Dit is bij een ontwerpbureau of standbouwer precies hetzelfde. De missie die zij hebben of de overtuiging waarmee zij acteren moet bij je passen. Kijk op de website wat ze aan projecten realiseren en kijk of er reviews zijn. Bij een blijvend goed gevoel is contact opnemen een volgende stap om daarna te bepalen of je de partner uitnodigt voor de pitch of niet.

Aantal partners uitnodigen

Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden adviseren ik in de meeste gevallen om 3 max 4 partners te selecteren om deel te nemen aan de pitch. Voor de deelnemende partners zou ik een vergoeding vaststellen. Hiermee laat je zien dat je een serieuze kandidaat bent die deelneemt aan de beurs. Deze investering gaat je heel veel meer brengen. Bedrijven die meer dan 4 partners uitnodigen geef ik geen reëel kans op een goed doordacht ontwerp. Met zoveel verschillende ontwerpen zie je door de bomen het bos niet meer ziet. Het beste resultaat is om voor kwaliteit te gaan.

Praktische zaken

Dit zijn organisatorische zaken die nodig zijn om bijvoorbeeld te voldoen aan de richtlijnen opgelegd door de organisatie of locatie. Dit kunnen bijvoorbeeld een hal plattegrond, stand plattegrond met technische faciliteiten (Hal kolommen, service goten, brandhaspels) technische richtlijnen vanuit de organisatie (hiervoor moet je vaak inloggen, print deze uit of mail ze later) zijn.

Inrichting

Gebruik van displays voor het presenteren van een innovatie, wel/geen kantoren, hospitality ruimte, bar, lage zittafels om langer aan te zitten of statafels die hogere zijn en waardoor je een hogere doorloopsnelheid creëert. En indien gewenst mogelijke presentatie middelen.

Planning

Als je een goed selectiebeleid wilt voeren met genoeg tijd voor creativiteit, dan heb je gemiddeld een half jaar nodig van briefing tot beursdeelname. Natuurlijk kan alles sneller of niet, maar gemiddeld zit je dan goed. Er is dan voldoende ruimte voor eventuele verfijningen van het gekozen ontwerp. Vraag de geselecteerde bedrijven ook om een planning, zo weet je wanneer je iets van hen maar ook wanneer zij iets van jou kunnen verwachten. In een later blog kom ga ik nog dieper in op de planning van briefing tot realisatie.

Hoop dat bovenstaande toelichting je zal helpen bij het schrijven van een mogelijke nieuwe pitch of briefing voor een volgend event. Ben er dan van overtuigd dat je goed voorbereid van start gaat. Mocht je zelf een vraag hebben? Of een punt uitgelicht zien, laat het me dan weten dan zal ik daarop reageren of een volgend blog schrijven.

Wens jullie heel veel succes en plezier.