Bij het kiezen van een goede plek op een beursplattegrond komt veel kijken. Als je al de keuze hebt uit meerdere opties. Vaak is het bij organisaties zo dat je eerst een aantal jaar deelgenomen moet hebben, wil je voorkeursposities aan kunnen geven. Maar ervan uitgaande dat je een voorkeur mag aangeven,  dan kan onderstaande je wellicht helpen bij het maken van die keuze.

Plattegrond lezen

In een volgende blog ga ik in op de verschillende type stands: kopstand, hoekstand, eiland stand en tussenstand. Wat belangrijk is om te zien op de plattegrond is waar de ingang is en of er doorgangen zijn naar andere hallen. Vaak worden er iets bredere hoofdpaden aangegeven. Zo heb je een goed beeld van alle toe- en uitgangen in de hal.

Rechts of linksgeoriënteerde doelgroep

Dit onderdeel is van wezenlijk belang en wordt vaak over het hoofd gezien. Doordat wij mensen gewoontedieren zijn, kun je over het algemeen stellen dat mensen die rechts georiënteerd zijn (en dus rechts van de weg rijden) gewend zijn na het betreden van een ingang rechts af te gaan. En bij linksgeoriënteerde mensen juist andersom (linksrijdend op de weg). Het is daarom niet voor niets dat in 90% van de supermarkten de ingang rechts zit links de kassa’s om te betalen. Als je dus weet waar het grootste gedeelte van de bezoekers zich heen beweegt, dan kun je daarmee je voordeel doen. En als je naar de wc gaat, dan is vaak de linkse het meest schoon 😉

Facilitaire voorzieningen op de plattegrond

Op de plattegrond staan vaak ook facilitaire voorzieningen aangegeven, zoals: innovatie ruimte, demopleinen, horeca en wc’s. Deze factoren kunnen van invloed zijn op de keuze van de standruimte. Deze faciliteiten zijn vaak drukbezochte plekken en kunnen dus extra bezoekers genereren. Belangrijk als je bij deze voorzieningen staat is dat je het gangpad optimaal benut. Je moet de bezoekers juist daar aanspreken met open vragen. In het algemeen zouden standhouders veel actiever gesprekken moeten voeren met bezoekers. Uiteindelijk komen ze daarvoor naar de beurs.

Waar staat de concurrentie?

Waar de directe concurrentie staat kan belangrijk zijn voor je keuze. Nog meer de vraag: Willen wij daar juist dichtbij in de buurt staan of juist niet. Zelf denk ik dat je uit moet gaan van je eigen kracht en is het in de buurt van de concurrent staan juist erg krachtig. Strategisch kun je hier rekening mee houden in je standontwerp. Waar plaats je bepaalde producten of diensten. En waar mogelijk een kantoor voor meetings of de ingang van de standruimte. Geheel afhankelijk van de gekozen plaats in de hal en de doelstelling voor de beursdeelname.

Ik wens jullie heel veel succes en plezier!