Uit de vele vragen die gesteld worden als het om beeldschermen gaat draait het vaak, hoe vreemd ook, niet om de content. Vaak is de vraag “hoe groot is het scherm in het design”? De content wordt pas veel later gemaakt en bedacht, waarbij het formaat van het scherm dan het uitgangspunt is. Ik ben ervan overtuigd dat een beeldscherm ondergeschikt moet zijn aan de content die je wilt tonen. Als de content goed is hoeft een beeldscherm vaak niet heel groot te zijn. Kan het wel versterken. Maar andersom een heel groot scherm, met slechte content, is echt ‘ waste of money’.
Onderscheidende content op de beurs
80% van de schermen op de beurzen worden gebruikt op eenzelfde manier: “statisch zenden” van informatie. Dit maakt het voor een bezoeker niet heel speciaal. Natuurlijk wel als je meerdere schermen verbindt aan robotarmen die draaien en er een hele show van maken 😉 Dan is het ook niet meer statisch. Wel supergaaf! Een innovatief medium dat content onderscheidend gaat maken op de beurs is “interactieve video”.
Netflix brengt eerste interactieve film uit
Netflix heeft zijn eerste “interactieve film (video)” uitgebracht. Een film waarbij je als kijker actief van de lui bank wordt getild. Door zelf keuzes te maken tijdens de film, bepaal je als kijker zelf het verloop en uiteindelijke afloop van de film. Heel bizar als je dit voor het eerst kijkt! Je denkt dat je volledig de regie hebt en “in control” bent. Hiermee loopt Netflix stappen vooruit in de filmwereld als het gaat om interactie met de kijker. Ook benieuwd kijk dan “Bandersnatch – Black Mirror”op Netflix en laat je inspireren door de vele mogelijkheden die interactieve video met zich mee brengt.
Voordeel van interactieve content
Denk eens aan een film die je, laten we zeggen, 15 jaar geleden hebt gezien of misschien nog wel langer geleden. Ik zelf kies voor de film “Demolition man” met Silverster Stallone. Een geweldige film en voor die tijd futuristisch. Maar nu terugkijkend zijn er heel veel elementen uit deze film de normaalste dingen van de dag. Maar goed, het punt waar ik naartoe wil gaan is dat je een film heel lang blijft onthouden. Wanneer je dit combineert met leren of sturend informeren dan heb je een waardevolle mix in handen die niet snel wordt vergeten. Dat is heel iets anders dan content op een groot scherm of een training waarbij je een PowerPoint presentatie of een E-learning hebt doorlopen. Door het toepassen van interactieve video zal je onderscheidend zijn op de beurs.
Interactieve content op de beurs
Een “Interactieve video” op de beurs trekt bezoekers aan omdat deze uitgedaagd wordt om actie te ondernemen. En dat is anders dan de overige standhouders op de beurs. Dit gaat je bijzondere gesprekken en informatie opleveren. Niet alleen op de beursvloer maar denk ook aan instructies, product specificaties, demo’s, handleidingen, en nog veel meer. Je geeft de regie aan de bezoeker. Natuurlijk kun je dit nog verder uitbreiden door er beleving aan toe te voegen. Bijvoorbeeld een interactieve touch wall waarbij je na afloop toegang krijgt tot een bepaalde ruimte of niet. Of wanneer je er een winactie aan koppelt je bijvoorbeeld gepersonaliseerde lockers open maakt met een prijs erin. De bezoeker of klant denkt zelf de controle te hebben waarvoor hij wordt beloond maar op de achtergrond geeft hij jou als standhouder onschatbare informatie en stuur je de bezoekers.
Interactieve content kost zeker een vermogen?
Wanneer content alleen zend en het beeldscherm statisch is dan val je niet op en kost het een vermogen. Netflix maakt gebruik van een programma waarmee beeldmateriaal wordt omgezet naar interactieve film. Nu zal je denken dat is gemakkelijk praten, Netflix heeft hier een megabudget voor. Natuurlijk heb je een budget nodig en is het niet gratis. Maar doordat je heel veel zelf kunt doen (of niet als je het wilt laten doen) weegt het budget niet op tegen wat je er mee kunt bereiken. Eenmaal gemaakt kun je het ook blijven gebruiken na het event. Bedrijven hebben vaak zelf heel veel content en dan kun je deze met behulp van een onlineprogramma zelf eenvoudig omzetten naar interactieve content. Hierdoor blijven de kosten voor een interactieve video gering. Je zal hierdoor meer bereiken en de bezoeker/ klant zal het langer onthouden. Er zijn hiervoor verschillende online aanbieders te vinden. Zelf heb ik ervaring met HiHaHo (www.hihaho.nl).
Mocht je onderscheidend op de beurs willen zijn dan is een onderzoek naar de mogelijkheden van interactieve video wellicht een “next step”. Wanneer je zelf een vraagstuk hebt of graag iets uitgelicht wilt zien laat het me dan weten. Wens iedereen heel veel succes met de volgende beursdeelname.
Richard Boelens
eXpo eXpert