Het is een veel besproken discussie, wat gaat de beursdeelname ons opleveren? Wat is de ROI? Een terechte vraag, want je gaat niet zomaar naar de beurs. Veel geld voor 3 of 4 dagen! Mijn ervaring is dat de hele aanpak van de beurs vaak met een soort kokervisie alleen gericht is op die 3 of 4 beursdagen. Vooraf wordt er vaak alleen een mail naar relaties gestuurd, dat je ook dit jaar weer aanwezig bent. En na afloop van de beurs gebeurt het niet zelden dat de standbouwer nog een doos leadformulieren achtergebleven in de stand vindt. Want het zat erop en iedereen wilde lekker naar huis. De volgende dag gaan we weer aan de slag met alles wat is blijven liggen, want door zo een beursdeelname stapelt het gewone werk op. Niet vreemd en voor iedereen herkenbaar. Maar wat als je ook de aanloop en de periode na afloop goed voorbereid!! Dan benut je het potentieel van de beurs optimaal en heb je het over een looptijd van enkele maanden!
Is de beurs wel een goed idee?
Mocht je twijfelen of de beursdeelname je wel voldoende oplevert? Ga dan na met welk doel je naar de beurs gaat en of dit realiseerbaar is. Heb je daar fysiek een standruimte voor nodig of kun je zelf de beurs bezoeken of met collega’s? Je moet juist wel gaan om toch klanten te spreken en je te oriënteren op de markt. Misschien kan je de investering beter besteden aan een gerichtere benadering, bijvoorbeeld een “klant event”. Hierdoor heb je zelf de regie in handen en de volledige aandacht van de klant voor jouw onderwerp of introductie.
Verleng de beurstijd
Wanneer je wel een beurdeelname overweegt dan is de beurstijd niet de actuele dagen van de beurs zelf. Maar begint de beurstijd bij het inschrijven voor deelname aan de beurs. Vanaf dit moment kun je communiceren, en de hele aanloop naar de beurs toe. Dit valt of staat met een goede voorbereiding, want anders word je overvallen dat de beurs alweer bijna is. Gebruik online en offline communicatiemiddelen om te laten weten dat je naar de beurs gaat. Door niet alleen te focussen op de beursdagen verleng je de beurstijd. Dit is vaak 4 maanden of meer voordat de eerste beursdag van start gaat. Wanneer de gehele organisatie eenduidig berichten deelt, email banners aanmaakt, blogs schrijft en linkedIn benut, dan zal je meer traffic genereren op de beurs.
ROI meeting op de beurs
Leads generen, dat is vaak het doel van de beurs. Formulieren invullen en verzamelen in een box onder de balie. Natuurlijk kun je de leads ook via een batchreader van de organisatie scannen. Uiteindelijk kun je deze gegevens handmatig koppelen aan je eigen CRM-systeem om zo een goede ROI te bepalen van de deelname aan de beurs. Wat veel gemakkelijker is om toe te passen is de registratie via een app op je telefoon. Waarvan er verschillende in de markt zijn. Mijn voorkeur zou liggen bij QuickTapSurvey (lead capture app), omdat deze app zowel online als offline werkt. Dus ook gebruikt kan worden als de Wifi even niet geweldig is. Deze app kan ook heel goed toegepast worden na de beurs zodat het geen eenmalige investering is maar een werkwijze.
Follow -up
Een goede follow-up wordt vaak vergeten, omdat iedereen weer doorgaat in de waan van de dag. Ook hierbij is een goede voorbereiding het toverwoord. Brainstorm van tevoren over een goede follow-up. Bereid het voor en plan het in, dat zorgt echt dat je veel meer uit de beurs gaat halen! De beursdeelname is een gemakkelijke aanleiding om aan te refereren in een volgend sales gesprek. In het algemeen zou ik adviseren om iedereen die een bezoek heeft gebracht te bedanken. Een gepersonaliseerde actie zal je helpen top of mind te blijven.
Heel veel succes met het verlengen van jouw beurstijd. Je zult zien dat als je deze strategie volgt je meer eXposure zult creëren met een positieve ROI.
Richard Boelens
eXpo eXpert