Selecteer een pagina

In de voorbereiding naar een beurs is dit waar het vaak over gaat. Hoe groot is onze stand? En die van de concurrent? Hoe groot zijn de beeldschermen? En hoeveel? Hoe hoog mogen we bouwen? Hoe kunnen we alles laten zien? Vaak zijn deze vragen leidend in een briefing voor een stand design. Terwijl de eigenlijke vraag zou moeten zijn: Hoe onderscheiden we onszelf? Wat willen we bereiken? En wat willen we dat de bezoeker over ons meeneemt naar huis neemt? Door hierop te focussen kom je tot een waardevolle briefing die de basis vormt voor een stand die aansprekend is, die indruk maakt, helder communiceert en overzicht geeft aan bezoekers. Je voorkomt dan dat je je belangrijkste boodschap verstopt.  

Grote stand niet per definitie meer eXposure

Wil je jezelf onderscheiden, moet een stand dan qua afmeting groot zijn? Of kun je ook met minder m2 af? Hierdoor meer budget vrijhouden voor branding en een activatie middel, waarmee je bezoekers echt trekt en langer “top of mind” blijft. Als je dit meeneemt in een volgende keuze voor een stand afmeting, dan betekent een grotere stand afmeting niet gelijk ook meer eXposure.

Als ik over de beurs loop en om me heen kijk dan komt 75% van de stand presentaties met elkaar overeen, groot of klein. Zo hoog mogelijk een logo, dan een beeldscherm(en) en vervolgens alles presenteren wat je maar te bieden hebt. Wil je jezelf onderscheiden en bij de overige 25% behoren die meer aandacht krijgen? Dan kun je al heel snel tot deze groep behoren door de focus te leggen op een paar speerpunten, producten en of diensten. Hierdoor creëer je meer ruimte voor merkbeleving, communicatie en een activatie middel. Wat een bezoeker eerder zal aanspreken en uitnodigen voor een gesprek. En als je het mij vraagt, maakt dat of je een ‘grote’ of een ‘kleine’ hebt.

Hoger niet altijd beter

Is een logo zo hoog mogelijk in de hal wel noodzakelijk? Krijg je hierdoor meer aanloop naar de stand? Of kun je dit ook anders aanpakken? Soms krijg ik de vraag om het logo van het bedrijf zo hoog mogelijk in de hal te plaatsen. Ik snap de gedachten erachter dat de bezoeker je dan eerder zal zien of vinden. Dit natuurlijk afhankelijk of je de enige bent die dit plan heeft. Als je wilt dat de bezoeker je kan vinden in de hal dan zou ik dit anders organiseren. Als je in de voorbereiding naar de beursdeelname toe, bijvoorbeeld in de voetnoot van elke mail, helder en duidelijk communiceert aan welke beurs je deelneemt, in welke hal en wat je stand nummer is, dan heb je het logo hoog in de hal niet nodig. (je kan ook een link naar de digitale beurs plattegrond in de email zetten) Natuurlijk moet je branding zichtbaar zijn daar is geen twijfel over mogelijk. Maar als je ervan uitgaat dat een gemiddeld gangpad ongeveer 3 meter breed is. Dan is aansprekende branding/ communicatie op een zichtlijn van 2 tot 3,5m hoogte het meest effectief. Omdat dit de zichtlijn is die het meeste wordt gezien en je de bezoeker geen ‘nekhernia’ wil bezorgen.

Tip: ga na hoe hoog de buren hun stand bouwen. Zeker als jouw stand direct grenst aan die van de buren. Niets zo vervelend als een geweldige beurs presentatie te hebben gerealiseerd en dan een lelijk afgewerkte achterwand van de buren die er bovenuit steekt. De stelregel vanuit organisatoren is vaak: “wanneer over de standaard hoogte heen gegaan wordt moet dit gemeld en goedgekeurd worden door de organisatie en aangrenzende standhouders”. Maar altijd goed om hier zelf het initiatief in te nemen om verrassingen te voorkomen.

Mocht je op een volgende beurs komen, kijk dan eens om je heen. Ik ben benieuwd of je dan hetzelfde signaleert als ik. Wens jullie heel veel succes met de voorbereidingen met een volgende beursdeelname.

Richard Boelens 
eXpo eXpert